Menu

30. května 1431

1.

Ze zuhelnatělého těla, připoutaného řetězy ke sloupu zapuštěnému v kamenném podstavci se ještě kouřilo. Zbortila se pravá noha, čímž se tělo zvláštně zhouplo v bocích. Poprsí zůstalo viset v předklonu. Vlnící se spirály stoupající z hlavy mu vytvářely podivnou, stojatou kštici. Závan větru jako facka odnesl tvář z popele a široce odhalil čelist s hořícími dásněmi. Mozek v lebce se roztavil. Otvory po očích bylo vidět klokotající hmotu, přetékala přes okraj a skapávala jako slzy podobné bílým violkám. Kat krátce udeřil lopatou do boku. Zhroutila se pánev a s sebou strhla i levou nohu, vyvalil se oblak popele a prachu z kostí. Z hrudníku visícího na řetězu trčela povlávající žebra. Vysmeklo se z něj ještě červené srdce. Polili ho smolou a sírou. Vzplálo. Po další ráně do prsní kosti se sesypal i zbytek. Paže proklouzly mezi řetězy…
K hranici přistoupili dva ozbrojení muži z anglické eskorty, v drátěných košilích pod tunikami se šarlatovým křížem na hrudi. Popel a žhnoucí kosti shrabali do dvou dřevěných věder, která vysypou do Seiny mezi šustící rákosí, odkud zrovna zakvákala žába.© Tomáš HavelVál vítr od oceánu. Popel se rozeběhl po hladině a vznášel se do vzduchu. Po vlečné stezce táhli do půl těla svlečení muži v galských kalhotách, stažených v pase a u kolen, proti proudu plochý člun naložený solí.
Popel vynesený vysoko k obloze sledoval zákruty řeky směrem na východ. Nádherné lesy obklopovaly pole ležící ladem, zpustlou krajinu, opuštěné vesničky s pobořenými zvonicemi. Obzor se třpytil nesmírným smutkem. Na kostelních věžích se na pozadí mraků leskly kohoutové ze surového plechu. Jestřáb prořízl ostrým obloukem oblohu a vzduchem zaskřípal jeho chraplavý křik.
Seina se vlnila ‒ vlní se napořád ­‒ jak zlatozeleně žíhaný černý had… Vzduch tetelí se dál. A pak, v srdci rozkošného údolí obklopeného korunou kopců ozdobených vinicemi, ještě zelenou pšenicí a již nazlátlým žitem se objevilo gotické město vyšperkované krásnými hradbami… Největší město Evropy – dvě stě tisíc duší, čtyřikrát tolik než v Londýně. Proslulé město bující paláci, chrámy, zahradami, obchody, lázněmi i kašnami vypínalo vysoké, bláznivě zubaté střechy. Vlály nad ním korouhve. Liliové květy překryté lvem stojícím na zadních se třepetají nad Paříží, nad stověžatým městem pod anglickou nadvládou.

 

© Tomáš Havel

2.

„Zavřete to okno, sestro Tinnetto.“
Mladičká dívka zavřela okno a z rukávu novického pláště si oklepala trochu prachu či snad popele.
„Na prostranství před katedrálou veřejný vyvolávač zrovna vyhlásil, že si máme pamatovat, že 30. května roku 1431 byla v Rouenu upálena Jana…“
„Panna orleánská na hranici?“ podivila se stařena, která dlaněmi natřenými éterickým olejem masírovala komusi břicho. „To není možný. I kdyby ji nepřátelé zajali, uprchla by, třebas až na poslední chvíli.“
„Ale jo,“ namítla sestra novicka. „Herold vyhlašoval i to, že popel vhodili do Seiny, aby nevědoucímu lidu zabránili si z něj udělat relikvie!“

© Tomáš HavelStařena dál prsty promyšleně, po stranách, odshora dolů masírovala břicho.
„30. května 1431… Datum k zapamatování. Tyhle plameny projdou celými staletími,“ říká a ještě trochu přitlačí.
Janu upálili. V sále svatého Ludvíka nemocnice Hôtel-Dieu byli z té zprávy pryč úplně všichni. Já jsem údivem dokonce vypadl matce z rodidel!

© Tomáš Havel

Stará porodní bába mě celého od krve bere do náruče a křičí:
„Tak vidíte, monsignore Thibaute d’Aussigny, ta žena byla opravdu těhotná, nemohl jste ji nechat popravit. Nechtěl jste mi věřit…“
„Nikdy nikomu nevěřím,“ odpověděl mladý, okázale oblečený biskup – štóla, pluviál a na hlavě mitra – jenž stojí za porodní bábou ve velkém špitálním sále, uprostřed sténání nemocných, které ho rozčiluje.
„Už dost!“
Jeptišky, s miskou v jedné a s utěrkou v druhé ruce, v sále svatého Ludvíka omývají obličeje nemocným, utěšují je a zapalují svíce u lůžek umírajících, pod klenbami  se rozléhá a burácí hlas biskupa Thibauta d’Aussigny.
„Nemoci sesílá Bůh! Jako trest za hříchy. Proto i první pomoc, kterou špitál poskytuje, musí být duchovní! Lékařská péče je až na druhém místě…“ Odstrkuje lékaře, který rozpačitě zkoumá moč v baňce a pokračuje: „Ostatně všechny nemoci nesou jména svatých: epilepsie svatého Saula, šílenství svatého Akvária, hluchota svatého Flora!“ křičí. „Vředy – nemoc svatého Matěje. Ohledně hemeroidů se obraťte na svatého Fiakra…“
Trpící naslouchají, uložení po dvou, občas i po třech, ve velkých postelích. Já se narodil mezi epileptičkou a bláznem, který se dožadoval pomoci svatého Akvária. Nazí pacienti, s hlavou omotanou plátěným hadrem na péřových polštářích se třesou v horečkách na tlustých šedých prostěradlech obroubených pásky z bílé kůže. Pokrývky jsou z kočičích kožešin, stahují je a nemocnici následně prodávají žebráci – domovem kdekoli.
Jeden z pacientů, rozhořčený z nemocnice, kde ho provází nepřestajně mizící naděje, se děsí a užírá.
„Bolí mě… noha…“
„Musíte trpět pro Boží odpuštění,“ utrhuje se na něj Thibaut d’Aussigny. „Takže trpte! Až se vaše duše oprostí od hříchů, i noze bude líp. A jestli vám ji uříznou, tak jenom proto, že jste při zpovědi něco zatajil. V mém biskupském vězení v Meung-sur-Loire se lidé, které vyslýchám, ještě na šibeničním žebříku přiznávají k přečinům, které ani nespáchali… Teprve kat je dokáže umlčet,“ uchechtne se jako zrezivělý pant, otočí se a hluboce zarmoucen mým zrozením zamíří ke mně.
Na dlažbě sálu, jeden dominikán ji umývá s vydatnou pomocí plných věder vody, se biskupovy kroky rozléhají jako sklad železářství. Plechovice, spojené z ocelových plátů, ve tvaru dlouhých nosatých střevíců se špičkou, opatřené ostruhami vypadají jako pracky bájných zvířat s dvěma drápy.
Stará milosrdná sestra, porodní bába, mi na sedací truhlici vedle lůžka podvázala pupeční šňůru a omyla kůži od krve. Drhne mě solí a medem, aby mě vysušila. Na stěnách jsou vymalovány červené a modré šupinové vlysy, barevné vitraje v oknech tlumí ostré světlo.
Nevěřícný biskup mě bere v podpaží a jako nějakou bizarnost mě zvedá do vzduchu. Má skelné oči. Rukavice ze psí kůže a prsten na prsteníčku. Močím mu na křížek na hrudi.
„Pane Bože! Odporný zkurvysyn!“
Ta, již nazývá kurvou – moje matka –, právě omdlela, zaslechla kohosi zvenčí křičet ženské jméno: „Marie!“, načež cosi zapraštělo. Novicka znovu otvírá okno nad davem shromážděným před katedrálou, porodní bába si mě bere zpět, zadívá se na moji matku a povzdechne si:
„Chudák holka, dvacet roků, mlíko bude mít nakažený starostma a smutkem. Tady, sestro Tinnetto, zabalte to dítě do bílýho plátna.“
Dospívající děvče mě zavinulo a stužkami stáhlo tak, že mi kouká jen hlava, ruce mám spoutané podél trupu. Podobám se chryzantémě zalité sluncem. Biskupovi zničehonic zaplálo v očích, sklání se nade mnou, krutý a přesný jako pravítko říká:
„Tady! Podívejte! Ten úzký pruh stínu napříč zavinovačkou. Vrhá ho provaz, na němž právě oběsili jeho otce. To je mi ale tuze pěkná věc!“© Tomáš HavelPorodní bába zavírá okno a povzdychne si:
„Chudák Montcorbier, zoufale doufal, že na náměstí de Grève sežene práci nosiče. Svýho potomka ani neuvidí.“
„Byl to zloděj!“ rozpaluje se Thibaut d’Aussigny. „Když jsem se cestou do Paříže zastavil u své sestřenice Catherine de Bruyère, dnes ráno mimochodem také slehla, bydlí v ulici Martroi-Saint-Jean, ukradl jí porodní košili, která se sušila na zídce.
„Říkal, že ji našel ležet na zemi… A navíc ji sebral pro svou ženu.“
„U pekaře prý taky otočil chleba.“
„Ále,“ dobrá sestra ví své… nuzota z lidí lotry činí a vlky z lesů žene hlad. V době, kdy je bušl dobrých fazolí za deset stříbrných a hrachu za čtrnáct nebo za patnáct… „Ona s tím v každým případě neměla nic společnýho a vy jste ji stejně chtěl nechat popravit před Notre-Dame. Tohle neviňátko!“
„Neviňátko…“
Mladý církevní hodnostář v nohách postele koncem liturgické berly s volutou z tepaného stříbra poodhrnul plátno obtočené kolem odvrácené hlavy mé omdlelé matky. Obnažil spánek, objevily se plavé vlasy a také to, že matce chybí pravé ucho.
„Krádež…“
Potom volutu přikládá naplocho k tváři, převrací hlavu, odhrnuje plátno na druhé straně a odhaluje, že ucho chybí i zde.
„Druhá krádež…“
Kněžskou insignií přejíždí napříč nad matčiným krkem.
„Příště…“

Zlatá socha Jany je od Emmanuela Frémieta, stojí na náměstí des Pyramides v 1. arrondissementu v Paříži; v 8. arr. na nám. Saint-Augustin potom stojí dílo Paula Duboise.

© Tomáš Havel